Not like the movies...

Efter en oplanerat nykter utekväll kan jag konstatera att jag inte borde ha lika dåligt självförtroende som jag haft och bitvis har. Hela kvällen fick jag fina komplimanger, och även fast jag gärna tar dem med en nypa salt när givarna är en aning berusade så kan jag inte låta bli att le och faktiskt ta åt mig lite av vad de säger. 

Satt och pratade med en vän, och insåg helt plötsligt varför många har den förutfattade meningen om mig att jag är slampig; Jag är för vänlig helt enkelt!
Jag ser inget fel i att flörta med någon, för vem som helst blir glad av komplimanger och leenden, eller hur? Sen att det kan vara svårt att skilja på vad som är en oskyldig och en skyldig flört kan jag förstå, men för mig är egentligen allt flörtande vid utgång oskyldigt, tydligen är det inte det för andra.
 
Jag önskar att det kunde vara en regel, en riktig, nerskriven regel, att det inte var förbjudet att göra andra glada. För i dagsläget verkar det vara helt fel att göra det, att förgylla någons kväll om så bara för en sekund. Personligen blir jag glad av det, men får panik när det förväntas något av mig. Som att jag skulle vara lovligt byte bara för att jag råkar le när någon flörtar med mig, 'cause I'm not. Vill jag ta kontakt med någon så gör jag helst det i nyktert tillstånd, finns intresset så bör det visas även utanför krogens öppettider, eller tänker jag fel?
 
Vad jag önskar är alltså ett glatt flörtande with no strings attached! Jag vill inte helt plötsligt bli någons ägodel bara för att vi råkat ha ett givande samtal och råkat hålla händer på krogen, jag vill inte bli benämnd som någons "brud" utan att ens ha funderat på det själv. Jag avskyr samhällets mall. Att det är så strikta "riktlinjer" gör att många blir tillsammans med någon utan att känna att allt riktigt finns där, bara för att "det ska vara så, jag är tydligen hans tjej nu, eftersom alla säger det" vilket i sin tur kan göra att man missar den där chansen att träffa sina drömmars kärlek.
 
Trots allt mitt svammel hoppas jag att ni tänker efter lite extra nästa gång eran polare raggar på någon på krogen. Benämn inte honom eller henne som någons "ragg" för de kan vara främlingar nästa dag, eller inte ha något gemensamt. Vårat normativa samhälle sätter gränser för kärleken och chanserna att se den. Att prata med flera fina killar samma kväll gör inte mig till en slampa, det är dina fördomar som gör mig till det. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0